محققان در حال مطالعه ی ترکیب رژیم غذایی بدون کاهش وزن برای درمان دیابت نوع 2 هستند

28 سپتامبر 2021- یک کارآزمایی بالینی که اکنون در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام در حال ثبت نام از شرکت کنندگان است، روشی غیرمعمول برای کمک به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اتخاذ کرده است. پرفسورBarbara Gower، استاد بخش علوم تغذیه ی این دانشگاه، گفت: در این مطالعه به جای داروها، از رژیم غذایی به تنهایی برای بهبود کنترل قند خون و بازسازی بدن استفاده می شود، این کار از طریق توزیع مجدد انرژی و حذف ذخایر چربی مضر متابولیکی، اتفاق می افتد.

مطالعه ی پرفسورGower ، که بودجه ی آن توسط موسسه ملی بهداشت تأمین شده است، اولین کارآزمایی بالینی تصادفی با یک فرضیه ی جذاب است. به گفته ی وی، لیپیدی که در اطراف اندام های بدن، به ویژه لوزالمعده ذخیره می شود، به سلول های بتا تولید کننده و ترشح کننده انسولین آسیب می رساند. در یک مطالعه ی آزمایشی، او قبلاً نشان داده بود که اصلاح رژیم غذایی می تواند این ذخایر چربی را حذف کرده و مرحله اول تولید انسولین را در افرادی که در معرض خطر بالای دیابت نوع 2 هستند به طرز چشمگیری افزایش دهد.

برای این مطالعه ی جدید، پرفسور گوور افرادی را به کار می گیرد که مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده شده اند، اما تحت درمان با انسولین نیستند. به شرکت کنندگان در مطالعه توصیه می شود که از یکی از دو رژیم غذایی استفاده کنند: رژیم کم چرب یا رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین که برای به حداقل رساندن پیک قند خون و سطح انسولین طراحی شده است. رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین، کربوهیدرات ها را به نفع غذاهایی که به آرامی در بدن تجزیه می شوند مانند گوشت، مرغ، آجیل، تخم مرغ، غلات کامل و برخی میوه ها و سبزیجات، محدود می کند. همه غذاها در طول مطالعه بطور هفتگی به خانه شرکت کنندگان ارسال می شود.

آیا سلولهای بتای کور شده اند؟

پرفسور گوور می گوید: هدف اصلی ما از این مطالعه تعیین این موضوع است که آیا رژیم غذایی می تواند دیابت نوع 2 را با بازیابی عملکرد سلول های بتا، معکوس کند؟ عملکرد سلول های بتا در دیابت نوع 2 به تدریج کاهش می یابد. این کاهش به ویژه در مرحله ی اولیه ترشح انسولین محسوس است. پرفسور گوور توضیح داد که وقتی غذا را شروع می کنید، گرانول های بسته بندی شده با انسولین که در دیواره های بیرونی سلول های بتا "آماده ی حرکت" هستند، ظرف چند دقیقه آزاد می شوند. وی گفت: اگر این مقدار از انسولین کافی نباشد، لوزالمعده شما می تواند انسولین بیشتری تولید کرده و آن را بسته بندی کند؛ اما این کار زمان می برد، و این اولین مرحله، یعنی مرحله ی " ready to goیا آماده ی حرکت" است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را از افراد سالم جدا می کند.

پرفسور گوور می گوید: هنگامی که به دیابت مبتلا می شوید، دیگر بسته های انسولین به این فوریت از سلول های بتا آزاد نمی شوند. در این وضعیت اگر به این افراد گلوکز تزریق کنید، هیچ اتفاقی نمی افتد، پس از 20 دقیقه، ما شاهد ترشح اندکی انسولین هستیم؛ که قادر به کاهش سطح قند خون نیست. هیچ کس هنوز نمی داند که در سطح سلولی چه می گذرد، اما من فکر می کنم که سلول های بتا دیگر به گلوکز پاسخ نمی دهند، مثل این است که آنها کور شده اند.

تاثیر این رژیم غذایی بستگی به کاهش وزن ندارد

پرفسور گوور این فرضیه را مطرح کرد که این نابینایی ممکن است مربوط به وضعیتی به نام لیپوتوکسیسیتی باشد. هنگامی که ما کالری بیشتری نسبت به آنچه بدن ما نیاز دارد می خوریم، چربی اضافی در داخل و اطراف اندام های بدن از جمله لوزالمعده تجمع می یابد. تصور می شود که این چربی، معروف به چربی نابجا یا ectopic lipid، به سلول های بتا آسیب می رساند.

در حال حاضر روش هایی برای کاهش چربی اکتوپیک وجود دارد. جراحی چاقی و رژیم های غذایی بسیار کم کالری، هر دو روشهایی برای رفع این چربی مضر هستند و عملکرد سلول های بتا را بهبود می بخشند.

در مطالعه ی آزمایشی قبلی در آزمایشگاه گوور، افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند و رژیم غذایی خود را رعایت کردند، ترشح انسولین آنها در مرحله اول 9 برابر افزایش و کنترل قند خون آنها نیز بهبود یافت. مهمتر اینکه این رژیم غذایی طوری طراحی شده بود که وزن بدن هر شرکت کننده حفظ شود، پرفسور گوور گفت ما نشان دادیم که تأثیر این رژیم غذایی به کاهش وزن بستگی ندارد.

پرفسورGower ، در حال حاضر بودجه ای را ازNIH برای مطالعه ای بزرگتر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دریافت کرده است. محققان با گرفتن اسکن هایMRI ، در طول مطالعه، میزان چربی اطراف لوزالمعده را ارزیابی می کنند. در عین حال، آزمایش های ژنتیکی و نمونه های دیگر به تعیین اینکه "آیا این رژیم یا رژیم دیگری برای یک گروه خاص مناسب است"، کمک می کند. همه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، با هم یکسان نیستند. بیمارانی با مشکلات مربوط به سلول های بتا و بیمارانی با مقاومت بیشتری به انسولین، وجود دارند. به عنوان مثال، ما می توانیم تعیین کنیم که رژیم کم چرب برای یکی از این گروه ها و رژیم غذایی با شاخص گلایسمیک پایین، برای دیگران بهتر کار می کند.

آیا تأثیر بیشتری برای آمریکایی های آفریقایی تبار دارد؟

پرفسور گوور درباره ی برنامه آزمایشی جدید خود می گوید: نجات عملکرد سلول های بتا در آفریقایی تباران آمریکایی اهمیت ویژه ای دارد زیرا این افراد به دلایلی که نمی توان با شیوه زندگی آن را توضیح داد، به عنوان گروهی با شیوع بالای دیابت نوع 2 شناخته می شوند. ما معتقدیم که تمایل نامتناسب به دیابت نوع 2 که در آمریکایی های آفریقایی تبار مشاهده می شود به دلیل حساسیت منحصر به فرد به چربی لوزالمعده است.

به گفته ی پرفسور گوور، داده های منتشر شده نشان می دهد که پیش دیابت در آفریقایی تباران به طور منحصر به فردی با چربی پانکراس ارتباط دارد. او در توضیح پروژه خود گفت: پاسخ سلول های بتا در آمریکایی های آفریقایی تبار در طول عمر افزایش می یابد که آنها را ذاتاً در برابر استرس اکسیداتیو و استرس شبکه آندوپلاسمی که با ترشح انسولین رخ می دهد، آسیب پذیر می کند. ما معتقدیم که " ضربه دوم" ناشی از سمیت چربی ممکن است یک اتیولوژی بیماریزایی متمایز و خاصی را در آمریکایی های آفریقایی تبار ایجاد کند.

پرفسور گوو، گفت: اگر این آزمایش بالینی موفقیت آمیز باشد، می تواند راه را برای توصیه های جدید برای مراقبت های اولیه بالینی برای دیابت نوع 2 باز کند. تغییر شیوه زندگی ارزان و امکان پذیر در ترکیب با رژیم غذایی ممکن است منجر به معکوس شدن بیماری دیابت و/ یا کند شدن پیشرفت آن شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-diet-composition-weight-loss-diabetes.html